15 apr. 2020, Autor:

Stresul nostru cel de toate zilele… dacă până la instalarea pandemiei, îl puteam „păcăli” cu unul sau două exerciții de respirație, cu o plimbare în parc, o ieșire în oraș cu prietenii, un weekend la munte sau un city break reușit, iată-ne acum nevoiți să găsim soluții care trebuie să funcționeze între cei „patru” pereți ai casei. Asta dacă nu te afli printre norocoșii care dețin o grădină și își pot lărgi orizontul cu câțiva metri pătrați, dar extrem de importanți. Deși, aparent, stresul poate fi ușor de gestionat prin exerciții simple, provocarea este cu atât mai dificilă cu cât numărul zilelor de autoizolare crește. În acest context, ce rămâne de făcut, ce soluții avem și cum putem face din ele un mod de viața, o resursă creativă care să ne rămână și după depășirea acestei crize? La toate aceste întrebări răspundem chiar în următorul articol. 

Stresul – ce implicații are asupra sănătății fizice și mentale
Activități artistice – cum te pot ajuta să combați stresul din timpul pandemiei
Idei de proiecte DIY pe care le poți realiza în casă
Alte idei de activități artistice antistres

Stresul – ce implicații are asupra sănătății fizice și mentale

De ce așa mult „stres” pentru subiectul „stres”, ne-am putea întreba. De ce trebuie să facem ceva cu el, să îl combatem, în loc să îl lăsăm așa cum este? Chiar dacă în situația actuală este uman să ne simțim stresați, nu trebuie să uităm că acest lucru poate avea implicații serioase. Atunci când persistă perioade lungi de timp, stresul devine un consumator de energie, afectând în special sănătatea fizică, echilibrul emoțional și mental. 

Când ne simțim sub presiune, sistemul nervos instruiește corpul să elibereze cantități însemnate de adrenalină, noradrenalină și cortizol, trei dintre cei mai cunoscuți hormoni ai stresului. Partea bună a stresului este că, prin eliberarea acestor hormoni, corpul primește impulsul, energia, motivația și concentrarea necesare pentru a acționa. De regulă, acțiunea este un răspuns de tipul „luptă sau fugi”, un răspuns primar programat în creier ca să te ajute să supraviețuiești în perioade de criză și care poate rezolva conflictul pe termen scurt. 

Pe termen lung, însă, stresul ne poate epuiza. În primul rând, cortizolul eliberat în corp suprimă sistemul imunitar. Astfel, capacitatea noastră de a lupta împotriva bolilor este diminuată semnificativ, lucru nedorit, mai ales în situația actuală. Sistemul imunitar fiind afectat, devenim mai sensibili la infecții sau afecțiuni inflamatorii cronice. 

Sistemul respirator și cel cardiovascular au, de asemenea, de suferit. În situații de criză, avem tendința să respirăm mai repede, mai greu, într-un efort de a distribui rapid sânge bogat în oxigen către corp și mai ales spre creier. Astfel, vasele de sânge se contractă şi cresc tensiunea arterială, determinând inima să lucreze prea intens pentru un timp îndelungat. De asemenea,  stresul și emoțiile puternice pot declanșa crize de astm (accese de lipsă de aer) la unele persoane care suferă de această afecțiune.

Nu în ultimul rând, stresul poate afecta sistemul digestiv. Poate ai observat acest lucru atunci când ai avut de susținut un examen dificil. În această situație, multe persoane manifestă dureri de stomac, disconfort abdominal, migrene din cauza emoțiilor intense dinaintea examenului. 

Există numeroase studii care au dovedit efectele stresului, toate având același rezultat: pe termen lung, acesta ne poate afecta sănătatea fizică, scade nivelul de concentrare, de eficiență și productivitate și ne poate dezechilibra din punct de vedere emoțional. Din acest motiv, este vital ca el să fie gestionat la timp, înainte de a cauza alte complicații. 

Activități artistice – cum te pot ajuta să combați stresul din timpul pandemiei

Așadar, știm că stresul ne poate afecta viața pe mai multe planuri, însă cum putem să îl gestionăm corect?

În primul rând, este important să știm că el poate fi cauzat atât de stimuli exteriori (știrile de la TV, din mass-media, ce ne spun persoanele din jur, ce vedem, ce auzim), cât și de stimuli interiori sau, mai exact, de gândurile pe care le rulăm în mintea noastră, ce ne spunem. Și dacă stimulii externi pot fi înlăturați ușor, de exemplu, putem stinge televizorul pentru un timp sau putem sta departe de rețelele de socializare 3-4 ore, putem întrerupe o conversație dăunătoare,  stimulii interiori (gândurile) nu sunt la fel de ușor de gestionat. Activitățile artistice, însă, au capacitatea de a-ți muta atenția de pe factorii interni care creează stresul, către lucruri productive, benefice, care îți stimulează creativitatea și starea de bine. Din fericire, avem la îndemână numeroase astfel de metode, precum proiectele DIY, pe care le putem face cât timp suntem acasă și care ne pot aduce o serie întreagă de beneficii: 

  • Ne ajută să ne relaxăm; 
  • Sporesc capacitatea de concentrare; 
  • Ne dezvoltă creativitatea; 
  • Ne ajută să petrecem timp de calitate cu noi înșine; 
  • Ne dau o stare de bine;
  • Ne ajută să ne liniștim mintea; 
  • Ne ajută să fim prezenți; 
  • Ne distanțează de grijile și problemele a căror rezolvări nu depind de noi;
  • Cultivă o atitudine pozitivă;
  • Ne țin departe de televizor, telefon, laptop și alte gadgeturi.

Idei de proiecte DIY pe care le poți realiza în casă

Iată, în continuare, cum poți aduce beneficiile menționate anterior și în viața ta. Noi am pregătit o listă cu cele pe care le poți face acasă și care sperăm să te inspire și să te susțină în perioada aceasta. 

Pictează – creează-ți un tablou handmade

Nu trebuie să fii Picasso pentru a picta propriul tablou. Un carton, o planșă sau hârtie mai groasă, o rama foto de dimensiunile cartonului, culori acrilice, pensule și puțină imaginație sunt suficiente. La realizarea acestui tablou pot participa toți membrii familiei. Alegeți-vă fiecare o culoare, turnați-o din tuburi în palme, astfel încât mâna să fie acoperită pe toată suprafața ei. Apoi, pe rând, de la mare la mic, așezați palma dreaptă pe carton, presați bine, apoi ridicați mâna ușor, astfel încât culoarea să rămână pe planșă. Iată, mai jos, o imagine care v-ar putea inspira. 

creeaza un tablou handmade

Fă-ți un colaj cu fotografiile preferate

colaj fotografii

Pentru că tot ne este dor de plimbări în aer liber, călătorii, excursii în alte țări, drumeții montane, am putea realiza un colaj cu astfel de imagini care să ne susțină în perioada aceasta. Fie că alegi fotografii făcute în concediile petrecute împreună cu familia sau poze cu destinațiile preferate decupate din reviste, poți crea din ele un mic tablou pe care să-l așezi în camera în care te relaxezi. De asemenea, poți nota aici toate obiectivele turistice, locurile, drumețiile, excursiile, nebuniile pe care visezi să le faci în momentul când vom ieși din această pandemie. Așa pot rămâne că „dovadă” și le vei putea pune în aplicare la timpul potrivit. 

Reciclează hainele vechi pe care le ai în dulapuri 

Pentru că tot a venit primăvara și este un moment bun de a transforma lucrurile vechi în ceva nou, poți arunca o privire pe rafturile șifonierului pentru a vedea ce haine nu îți mai sunt de folos sau pe care nu le-ai mai purtat deloc în ultimii 2-3 ani. Înainte de a te gândi să le arunci, vezi dacă nu cumva le poți transforma în alte obiecte vestimentare unice și personalizate. De exemplu, perechile de jeanși pe care nu le mai porți pot deveni veritabile genți, fuste scurte, pantaloni scurți (în acest caz, le poți picta buzunarele sau poți coase pe ei câteva motive tradiționale alese după bunul plac). Detalii poți afla și din articolul  Moduri creative de a refolosi hainele vechi, pe care nu le mai porti.

Organizează o piesă de teatru chiar la tine acasă

Implicatiile stresului asupa sanatatii

Tot din hainele vechi pot fi confecționate diferite jucării pentru copii. Dacă ești în căutarea unui proiect DIY care implică toți membrii familiei, mici sau mari, atunci gândește-te cum poți transforma povestea preferată a ta sau a copilului tău într-o piesă desprinsă din teatrul de păpuși. Creează scena folosind cutii de carton reciclate, pictează-le, gândește decorul potrivit, confecționează personajele folosind materialele hainelor vechi și apoi dedică o seară pentru a vă putea bucura împreună de rezultatul proiectului vostru. 

Recondiționează mobila veche 

Dacă te-ai gândit deja să recondiționezi câteva obiecte de mobilier, însă ai evitat să începi proiectul din lipsă de timp, acum a venit momentul potrivit. Pentru că tot stăm în casă, puține evenimente ne împiedică să nu ne ocupăm de astfel de proiecte DIY. Alege un obiect decorativ căruia vrei să îi dai o nouă înfățișare, îndepărtează finisajul vechi, șlefuiește până când toată piesa de mobilier este uniformă, vopsește-o în noile culori, apoi lăcuiește.

Reciclează lădițele vechi din lemn

reconditioneaza mobila veche

Dacă ai prin casă sau printr-un colț de cămară câteva lădițe din lemn care nu fac decât să ocupe spațiul fără folos, atunci le poți transforma în ceva util: o măsuță pentru cafea, suport pentru ghivecele cu florile din balcon sau borcane cu condimente, o mini bibliotecă pe care să așezi cărțile pe care vrei să le citești în perioada aceasta, cărțile de colorat mandale, poveștile pentru copii, jucăriile, lumânările parfumate sau alte obiecte decorative. Mai multe detalii poți afla și aici: Ladite din lemn – moduri creative in care le poti folosi.

Zugrăvește 

Știm că la această idee prima reacție a multor oameni ar fi „țara arde și baba se piaptănă”. Da, însă viețile noastre trebuie să continue și pe timp de criză și atât timp cât nu ne putem ocupa de lucrurile exterioare, ne putem îndrepta atenția către interiorul casei. Poate începem proiecte la care ne-am gândim de mult timp, cum ar fi zugrăvirea dormitorului, a sufrageriei sau a oricărei alte camere. Nu înseamnă să renovăm sau să apelăm la specialiști, însă putem să ne orientăm către activitățile pe care le putem face singuri folosind câteva materiale de calitate. De ce ai avea nevoie? Trafalet, pensulă pentru retușuri la colțuri, pistolul electric de vopsit, banda zugravului, folie protectoare, scară și, nu în ultimul rând, puțină creativitate și inspirație în alegerea culorilor potrivite. 

Alte idei de activități artistice antistres

activitati artistice antistres

Pe lângă proiectele menționate anterior, poți testa și următoarele sugestii. Ideile acestea pot fi folosite nu doar ca metode antistres, ci și ca modalități prin care să îți îmbogățești viața cu mai multe resurse: creativitate, putere de concentrare, joacă, bucurie, relaxare. 

  • Fă-ţi un Bullet Journal – acesta reprezintă o agendă pe care o personalizezi după bunul plac, dar și după câteva categorii care te pot ajuta să îți organizezi timpul cât mai eficient. Agenda trebuie să cuprindă un index –  un fel de cuprins, o categorie dedicată organizării generale – aici poți trece obiectivele pe care le ai pe o perioadă mai mare de timp (un an, șase luni, trei luni), o categorie pentru organizarea lunii (evenimentele importante ale lunii) și categoria obiectivelor zilnice (ce îți propui să faci în fiecare zi);
  • Creează-ți un blog – ai o pasiune pe care o practici de mulți ani și ai acumulat deja numeroase informații despre ea? Atunci, poate, merită să le oferi mai departe prin intermediul unui blog. Nu este deloc complicat: tot ceea ce ai nevoie constă într-un cont pe o platformă de genul wordpress, un nume, o temă aleasă din platformă, timp și pasiune pentru a scrie și a publica articolele;
  • Desenează mandale – în ultimii ani, coloratul a început să nu mai fie un hobby destinat doar copiilor. Psihanalistul elvețian Carl Jung a fost primul care a folosit această tehnică în terapia cu pacienții săi, astăzi fiind una dintre metodele potrivite pentru a ameliora simptomele anxietății, depresiei sau sindromul posttraumatic și pe cel obsesiv-compulsiv;
  • Profită de timpul pe care îl petreci acasă și învață să cânți la un instrument. Dacă nu ai deja unul în casă, cel mai potrivit instrument este chiar vocea ta. Pe youtube există numeroase tutoriale prin care poți exersa latura aceasta artistică; 
  • Fă-ți un borcănel cu bilețele și gânduri colorate – în perioada aceasta învățăm extrem de multe lucruri despre noi înșine. Pandemia va trece cândva, așa că este bine să nu uităm lucrurile importante pe care le experimentăm acum. Pentru acest exercițiu, ai nevoie de un borcan sau o sticlă cu un design interesant în care să pui în fiecare zi câte un bilețel pe care să scrii: un motiv pentru care ești recunoscător, un lucru pe care l-ai descoperit în acea zi sau un obiectiv pe care ți l-ai propus să îl faci și ai reușit. La finalul acestei crize, vei avea ce citi;
  • Creează lumânări handmade – găsești un tutorial detaliat chiar și pe site-ul nostru;
  • Țese, croșetează, împletește – studiile au dovedit că exercițiile care implică motricitatea fină, cum este coordonarea mișcărilor degetelor, aduc numeroase beneficii asupra creierului. Capacitatea de concentrare crește și emisferele cerebrale se echilibrează. Astfel, efectele stresului pot fi reduse;
  • Practică exerciții de caligrafie, scrie-ți gândurile într-un jurnal – chiar dacă, în era digitală, aceste obiceiuri par învechite, beneficiile lor rămân aceleași. La fel ca în exemplul anterior, scrisul de mână (caligrafia) poate spori capacitatea de concentrare, atenția, și ajută la ameliorarea simptomelor de anxietate, ținând la distanță tulburările degenerative ale creierului. 

În final… creează-ți „cutia antistres”. Tu ce alte metode folosești pentru a gestiona stresul perioadei actuale? Adaugă-le în această listă, apoi notează fiecare tehnică pe câte un bilețel colorat. Împachetează bilețelele și pune-le într-o cutie sau într-un borcan. Păstrează-l ca pe un fel de „kit de salvare” la care să apelezi atunci când vrei să te relaxezi. Sperăm că toate aceste idei te vor inspira și îți vor fi de folos atunci când vei avea nevoie să te deconectezi de la stresul perioadei tulburi pe care cu toții o traversăm. 

Sursa foto: Shutterstock