Să te muți într-o casă nouă este, în egală măsură, o bucurie și o mare provocare. Pentru a amplifica bucuria și a ține sub control tot evenimentul, trebuie să dovedești maximă organizare, să-ți faci un plan de la care să nu te abați, să fii obiectiv și calculat, pragmatic și inventiv.
Din casa veche, în casa nouă
Este ideal ca noua casă să fie perfect pusă la punct. Orice reparații, amenajări sau îmbunătățiri ar fi necesare, trebuie făcute înainte de a te muta efectiv, pentru că este mult mai simplu și mai rapid. Chiar dacă este o casă nouă, este înțelept să faci o verificare atentă a instalației de apă, gaz și a celei electrice, dar și eventuale adaptări ale acestora, pentru a corespunde cu planul de amenajare a noii locuințe.
Stabilește exact cum amenajezi, fă măsurători și schițe la scară pentru fiecare încăpere. În felul acesta, vei ști exact unde trebuie pusă fiecare piesă de mobilier, care sunt cele care nu-ți mai sunt utile și ce nevoi mai apar. Este cea mai bună metodă pentru a evita să transporți în noua casă piese de mobilier care nu-ți mai sunt necesare. Lucrurile de care vrei să te debarasezi nu trebuie abandonate. Le poți vinde sau pot fi donate. La fel de important este ca ceea ce arunci să fie sortat în funcție de tipul de material și, dacă se poate, să ajungă la un centru de reciclare.
Fii organizat
Nu mutatul pieselor de mobilier este cea mai complicată etapă, ci împachetatul corect și eficient al tuturor lucrurilor, astfel încât să ajungă cu bine la destinație, iar mai apoi, să fie găsite ușor, pentru a le pune la locul lor.
Ambalatul inteligent este secretul unei mutări reușite, fără incidente. Ține evidența lucrurilor puse în cutii, numerotează-le și fă un opis (dacă este necesar) cu ce conține fiecare. Nu uita de mențiunea „fragil” pe cutii, unde este cazul. Pune etichete sau folosește bandă adezivă colorată, pentru a putea să identifici imediat în care cameră trebuie să ajungă fiecare cutie. Este ideal să știi exact, când împachetezi, care este destinația respectivelor lucruri.
Lasă deoparte obiectele destinate vânzării. Fotografiază-le din mai multe unghiuri și posteaza anunturi de vanzare. Ar fi ideal ca această operațiune să fie realizată din timp, nu în zilele în care efectiv te muți.
Folosește cutii de ambalat care să aibă dimensiuni aproximativ egale. În felul acesta, spațiul în mașina de transport va fi folosit la maximum. Alege cutii de dimensiuni medii și încarcă-le astfel încât să poată fi transportate în siguranță, fără să se rupă sau să fie excesiv de grele. Este recomandat ca acestea să aibă cel mult între 20 și 25 de kilograme. Folosește inclusiv geamantanele, gențile și rucsacurile pe care le ai, pentru a pune în ele diferite lucruri. Poți împrumuta și de la prieteni. Și sertarele pot fi utilizate eficient pentru a transporta diferite obiecte, de la cele fragile la mărunțișuri.
Pune într-o cutie, în mod special, lucrurile esențiale de care vei avea nevoie imediat ce vei ajunge, cu toată casa împachetată, în noua locuință. Acestea sunt produsele de toaletă (periute de dinti, săpun, hârtie de toaletă, câteva prosoape), dar și veselă (căni, farfurii și tacâmuri), pentru prima cină, în casa nouă, alimente neperisabile (cafea, zahăr, câteva conserve), haine pentru a doua zi, dar și tot ceea ce consideri că îți este absolut necesar, ție și familiei, în primele 24-48 de ore, după mutat, până când câteva lucruri vor putea fi despachetate. Un cuptor cu microunde poate să fie de un real folos, în primele zile, așa că îl poți lăsa la îndemână, mai ales ca este ușor de transportat și utilizat.
Ordinea operațiilor
Dacă vei respecta ordinea operațiilor, lucrurile se fac simplu. În funcție de cât de mare este casa din care pleci, sunt necesare între trei și șapte zile, pentru a ambala tot. Începe mereu cu lucrurile de care te poți lipsi: cărți, obiecte decorative (tablouri, perdele, perne decorative și așa mai departe), haine (cu excepția celor esențiale, pe care le pui deoparte). Urmează covoarele și electrocasnicele mari. Acestea din urmă trebuie împachetate cu grijă, pentru a nu fi deteriorate în timpul transportului. Numerotează cutiile, ca să știi în ce ordine trebuie să le desfaci, în funcție de conținutul lor.
Dedică câteva ore sau o zi demontării pieselor de mobilier și pune, pe fiecare componentă, un sticker ca să știi unde și cum trebuie reasamblat. Ai mare grijă de șuruburi și alte elemente de prindere. Pungile de plastic cu fermoar sunt salvatoare. În noua casă, montează, în primul rând, piesele de mobilier mari, dar începe mereu cu paturile și nu uita corpurile de iluminat din tavan. Sunt operații care se fac mai ușor când ai mult spațiu la dispoziție. Etichetează cu atenție, eventual, în saci colorați, lenjeria pentru pat, de la perne la pături și cearșafuri.
Profită de acest eveniment și curăță tot ceea ce nu poți igieniza în casă (covoare, perne, pături și așa mai departe). Curăță cu atenție frigiderul, mașina de spălat și aragazul. Este foarte plăcut ca într-o casă nouă totul să fie, dacă nu nou, măcar perfect curat. Ia în calcul că frigiderul trebuie să stea în repaus 12 ore înainte de a fi deplasat, ca să rămână în perfectă stare de funcționare, la fel și lada frigorifica.
Câteva sfaturi geniale
Ia în calcul aceste câteva sfaturi. Îți vor fi de mare folos și te vor scuti de multe complicații, nervi și bătaie de cap.
- Încheie un contract cu firma de mutări. Este posibil ca disponibilitatea lor să nu corespundă cu planurile tale, așa că este esențial să începi cu asta.
- Stabilește cu precizie un calendar al mutării și ia în calcul și prognoza meteo.
- Termină de împachetat totul cu o zi înainte de ziua în care pleci efectiv din casă.
- Nu mai cumpăra alimente cu 7-10 zile înainte de ziua în care te muți. Donează ce rămâne.
- Pune într-un singur loc (o geantă sau o cutie rezistentă) toate lucrurile de valoare, de la bijuterii la acte, înainte de a începe să împachetezi, și las-o în grija cuiva de încredere, eventual, la o rudă sau la prieteni.
- Ține la îndemână o cutie pentru mărunțișuri, tot timpul când împachetezi. Pune acolo lucrurile mici, de la prelungitoare la cabluri, încărcătoare și altele.
- Împachetează hainele cu tot cu umeraș, în saci de plastic. Este simplu și pot fi puse rapid la loc.
- Sortează, cu multă determinare și pragmatism, lucrurile înainte să le împachetezi.
- Verifică rezistența reală a cutiilor și a sacilor pe care îi folosești.
- Folosește sistemele de vidare pentru obiectele voluminoase (perne, plăpumi).
- Utilizează interiorul oalelor pentru a depozita obiectele mici din bucătărie.
- Fotografiază spatele televizorului ca să știi cum să montezi corect cablurile (valabil și în cazul unității de la PC).
- Ia în calcul nevoile copiilor, dacă este cazul, sau, dacă se poate, lasă-i la rude sau prieteni pentru o zi, două. La fel și cu animalele de companie.
- În casa nouă, trei lucruri trebuie să fie funcționale, din prima seară: baia (cu ceea ce este necesar pentru aceasta), paturile și frigiderul.
- Folosește o ladă frigorifică, pentru a avea la dispoziție apă și sucuri reci, pentru echipa de mutare sau pentru cei care te ajută. Comandă pizza și faceți o pauză, la un moment dat.
- Comandă alimentele esențiale și stabilește o oră potrivită, pentru a fi livrate, la noua casă.
A te muta dintr-o locuință în alta implică și o anume birocrație. Va trebui să notifici firma de cablu, internet și telefonie fixă, dar și furnizorii de energie electrică, apă și gaze, cu privire la încetarea contractelor. Concomitent, fă contracte noi. La fel va trebui să faci și pentru polița de asigurare a casei. Este bine să nu schimbi asiguratorul, pentru a beneficia mai departe de eventualele bonusuri și facilități. Nu uita că, uneori, este necesar să-ți schimbi inclusiv medicul de familie, mai ales dacă te muți într-o altă localitate.
Gestionează cu răbdare situațiile excepționale și fii pregătit să le faci față. Nu sunt inevitabile, dar se pot întâmpla, de la un lift stricat până la canapeaua care nu intră pe ușa casei. Dacă rămâi calm, orice complicație se va rezolva mai rapid și mai ușor.
Ziua în care te muți dintr-o casă în alta este una extrem de densă. În consecință, este bine să ai așteptări realiste despre cât de multe se pot face într-o singură zi. Acesta este și motivul pentru care ordinea operațiilor este importantă, iar trusa de supraviețuire (cutia cu lucruri esențiale) trebuie să conțină tot ceea ce este necesar.
Sursa foto: Shutterstock.com